Το PS5 Pro είναι μια κονσόλα που δυσκολεύεται σήμερα να δικαιολογήσει το υψηλό της κόστος, αφού στη πλειοψηφία των παιχνιδιών της οι διαφορές της με την βασική PS5 κονσόλα θέλουν συνήθως σύγκριση δίπλα-δίπλα ώστε κάποιος να διαπιστώσει τις αναβαθμίσεις όποτε αυτές υπάρχουν. Την διαφορά των 400 ευρώ έρχεται να δικαιολογήσει το PSSR, ένα ΑΙ λογισμικό που βελτιώνει την ανάλυση των παιχνιδιών προσπαθώντας να διατηρήσει υψηλότερα επίπεδα frames per second (fps), όσο γίνεται χωρίς αλλοίωση στην εικόνα.
Ο Mark Cerny επικεφαλής αρχιτέκτονας του PlayStation υπόσχεται αναβάθμιση του PSSR με λειτουργίες από το FSR 4 της AMD – από το 2026 – στην νέα του συνέντευξη με το Digital Foundry. Ο Mark εξηγεί «Το νευρωνικό δίκτυο (και η συνταγή εκπαίδευσης) στον αναβαθμιστή (upscaler) FSR 4 είναι τα πρώτα αποτελέσματα της συνεργασίας Amethyst και τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά, είναι μια πιο προηγμένη προσέγγιση που μπορεί να ξεπεράσει την ευκρίνεια του PSSR. Είμαι πολύ περήφανος για τη δουλειά της κοινής ομάδας! Ο στόχος μας για το 2025 είναι να συνεργαστούμε με τους προγραμματιστές για να ενσωματώσουμε το PSSR στους τίτλους τους· παράλληλα, όμως, έχουμε ήδη αρχίσει να υλοποιούμε το νέο νευρωνικό δίκτυο στο PS5 Pro. Στόχος μας είναι να έχουμε κάτι πολύ παρόμοιο με τον αναβαθμιστή FSR 4, διαθέσιμο στο PS5 Pro για τους τίτλους του 2026, ως η επόμενη εξέλιξη του PSSR· θα πρέπει να λαμβάνει τις ίδιες εισόδους και να παράγει ουσιαστικά τα ίδια αποτελέσματα. Η υλοποίηση αυτή είναι αρκετά φιλόδοξη και χρονοβόρα, γι’ αυτό δεν έχετε δει ακόμα αυτόν τον νέο αναβαθμιστή στο PS5 Pro».
Ουσιαστικά, ο κ. Cerny εξηγεί πως ενώ η τεχνολογία του FSR 4 αναπτύχθηκε για την αρχιτεκτονική RDNA 4 των AMD GPU (δηλαδή στη γενιά καρτών γραφικών RX 90xx), λόγω της συνεργασίας που έχουν κατοχυρώσει, έχει συμφωνηθεί να είναι φτιαγμένη έτσι ώστε η εγκατάσταση της να είναι εφικτή και να υποστηρίζεται από το PS5 Pro συγκεκριμένα. Από το 2026 δηλαδή θα αρχίσουμε να βλέπουμε παιχνίδια με υποστήριξη του PSSR, να έχουν ακόμα καλύτερη ευκρίνεια αλλά ίσως και υποστήριξη για frame generation!
Με την κυκλοφορία των νέων GPU της η AMD στόχευσε να καλύψει το χάσμα που υπήρχε ανάμεσα στις τεχνολογίες της και την αντίστοιχη DLSS τεχνολογία της Nvidia. Πλέον και οι δύο εταιρείες έχουν κυκλοφορήσει την τέταρτη γενιά κάθε τεχνολογίας τους και τις κάρτες που τις αξιοποιούν. Τα αποτελέσματα από κανάλια όπως το digital foundry έχουν δείξει πως ενώ δεν είναι πανομοιότυπες ακόμα, όντως η AMD έχει καλύψει μεγάλο μέρους του περιθωρίου, με μικρές ατασθαλίες ακόμα να είναι υπαρκτές όπως φαίνεται στο βίντεο παρακάτω.
“Υπάρχουν πραγματικά δύο στόχοι, ένας βραχυπρόθεσμος και ένας μακροπρόθεσμος,” εξηγεί ο Cerny. “Ο βραχυπρόθεσμος στόχος είναι η από κοινού ανάπτυξη αρχιτεκτονικών νευρωνικών δικτύων και στρατηγικών εκπαίδευσης για τα γραφικά των παιχνιδιών. Είμαστε πιο δυνατοί μαζί παρά χωριστά, οπότε έχει απόλυτο νόημα να συνδυάσουμε ορισμένους από τους πόρους μας για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων. Και επειδή ξεκινήσαμε σοβαρά αυτή τη συνεργασία στα τέλη του 2023 (όταν η ανάπτυξη του PSSR ολοκληρωνόταν), χαίρομαι να πω ότι υπάρχουν ήδη αποτελέσματα. Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι να συνεργαστούμε για να δημιουργήσουμε μια πιο ιδανική αρχιτεκτονική hardware για τη μηχανική μάθηση, κάτι ικανό να επεξεργάζεται τα νευρωνικά δίκτυα που απαιτούνται για τα γραφικά των παιχνιδιών με υψηλή ταχύτητα. Το PS5 Pro ήταν μια καταπληκτική εμπειρία μάθησης για εμάς στη SIE, και φυσικά η AMD διαθέτει τεράστια γνώση χάρη στον πολυετή οδικό χάρτη της για το RDNA. Και πάλι, έχει απόλυτο νόημα να συνδυάσουμε αυτές τις εξειδικεύσεις».
Ξεκάθαρα λοιπόν, ο κ. Cerny υπόσχεται μια συνεργασία που θα ξεπεράσει τη γενιά του PS5 Pro, στοχεύοντας σε μια κοινή αρχιτεκτονική ανάμεσα στο hardware της AMD και της Sony. Παραδοσιακά, το GPUOpen της AMD ήταν η πρωτοβουλία μέσω της οποίας η εταιρεία μοιραζόταν τις καινοτομίες της, και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς αυτή η προσέγγιση μεταβαίνει στην εποχή της μηχανικής μάθησης και σε ποιο βαθμό θα δούμε το FSR 4 και τους διαδόχους του να μεταφέρονται σε άλλες συσκευές.
Για τη Sony, όμως, το Project Amethyst αφορά τη συνεργασία με την AMD σε κοινούς στόχους, αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι κάθε πλευρά μπορεί να έχει διαφορετικές χρήσεις και διαφορετικές παραλλαγές των τεχνολογιών που αναπτύσσονται (π.χ. εταιρικές ΑΙ λειτουργίες vs τεχνολογίες γραφικών παιχνιδιών).
Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θα ενοχλήσει καθόλου τους ιδιοκτήτες του PS5 Pro μια δωρεάν αναβάθμιση στην εικόνα των αγαπημένων τους παιχνιδιών. Μακάρι να δούμε μια ομαλή υποστήριξη των νέων τεχνολογιών, ειδικά αφού το frame generation έχει ήδη ταράξει τον χώρο του PC Gaming για τα καλά και ήρθε για να μείνει.