savethegame.gr

Κατηγορίες κατά της Bungie για λογοκλοπή – δεν είναι η πρώτη φορά

Μια του κλέφτη δυο του κλέφτη…

Η Bungie, γνωστή για τα Destiny και το επερχόμενο extraction shooter Marathon (το οποίο και παίξαμε), βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο κατηγοριών για λογοκλοπή, αυτή τη φορά από την ανεξάρτητη καλλιτέχνη Antireal, η οποία ισχυρίζεται ότι το στούντιο χρησιμοποίησε τα σχέδιά της χωρίς άδεια, πληρωμή ή αναφορά στο όνομά της.

Η διαμάχη ξέσπασε μετά την κλειστή δοκιμή (alpha test) του Marathon, όταν η ίδια η Antireal και μέλη της κοινότητας παρατήρησαν εντυπωσιακές ομοιότητες ανάμεσα στα γραφικά του παιχνιδιού και αφίσες που είχε δημιουργήσει το 2017. Στοιχεία όπως η φράση «ALEPH Dark-space haulage logistics», ένα χαρακτηριστικό ορθογώνιο από κάθετες γραμμές, ακόμα και το όνομα της καλλιτέχνιδας “Antireal” εμφανίζονται στο παιχνίδι σχεδόν αμετάβλητα.

Στις παραπάνω αναρτήσεις της στο Twitter (X), η Antireal δημοσίευσε συγκριτικές εικόνες μεταξύ των αφισών της και screenshots από το παιχνίδι, αποδεικνύοντας ότι λογότυπα, εικονίδια και κείμενα μεταφέρθηκαν απευθείας στο Marathon. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικό είναι το ότι η ετικέτα «ANTIREAL DAILY SERIES» χρησιμοποιήθηκε στο παιχνίδι αυτούσια. Η καλλιτέχνιδα περιέγραψε την εμπειρία ως «διπλό σοκ», καθώς εκτός από την κλοπή του έργου της, παραποιήθηκαν και δηλώσεις της από τον ιστότοπο DualShockers, που υποστήριξε ψευδώς ότι εργάζεται με πλήρη απασχόληση (το άρθρο αφαιρέθηκε αργότερα).

Η Antireal, η οποία έχει αφιερώσει πάνω από μία δεκαετία στην καλλιέργεια του δικού της μοναδικού φουτουριστικού ύφους, δήλωσε: «Σε 10 χρόνια, δεν κατάφερα ποτέ να εξασφαλίσω σταθερό εισόδημα από αυτό το έργο. Έχω κουραστεί να βλέπω μεγάλες εταιρείες να αντιγράφουν τα σχέδιά μου αντί να μου στείλουν ένα email».

Το γεγονός ότι αρκετοί καλλιτέχνες της Bungie —συμπεριλαμβανομένου του καλλιτεχνικού διευθυντή του Marathon, Joseph Cross, ακολουθούσαν την Antireal στα social media, ενισχύει τους ισχυρισμούς της ότι το έργο της ήταν ήδη γνωστό εντός της εταιρείας. Ωστόσο, όπως λέει η ίδια, ποτέ δεν ήρθε σε επαφή μαζί τους.

Η Bungie παραδέχθηκε ότι τα έργα της εμφανίστηκαν στην alpha έκδοση του παιχνιδιού, αποδίδοντας την ευθύνη σε έναν πρώην υπάλληλο. Σε επίσημη δήλωσή της αναφέρει: «Ερευνήσαμε άμεσα την ανησυχία για μη εξουσιοδοτημένη χρήση καλλιτεχνικών decals στο Marathon και επιβεβαιώσαμε ότι ένας πρώην καλλιτέχνης της Bungie τα ενσωμάτωσε σε φύλλο υφής που τελικά χρησιμοποιήθηκε στο παιχνίδι».

Η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι η τρέχουσα art design ομάδα αγνοούσε το περιστατικό και πως, βάσει πολιτικής, δεν επιτρέπεται η χρήση ξένης δουλειάς χωρίς άδεια. «Λαμβάνουμε αυτά τα θέματα πολύ σοβαρά» ανέφερε, προσθέτοντας ότι έχει επικοινωνήσει με την Antireal και δεσμεύεται να επανορθώσει.

Η Bungie δήλωσε επίσης ότι θα εξετάσει όλα τα assets που δημιούργησε ο συγκεκριμένος πρώην υπάλληλος και θα ενισχύσει τους εσωτερικούς ελέγχους για να διασφαλιστεί ότι κάθε συμβολή καλλιτέχνη τεκμηριώνεται σωστά.

Ωστόσο, η κοινή γνώμη παραμένει δύσπιστη. Αυτή είναι η τέταρτη γνωστή περίπτωση μέσα σε λίγα χρόνια όπου η Bungie κατηγορείται για χρήση έργου ανεξάρτητων καλλιτεχνών χωρίς άδεια:

  • Το 2023, έργο του καλλιτέχνη Julian Faylona εμφανίστηκε σχεδόν αυτούσιο σε cutscene του Destiny 2.
  • Το 2022, σχέδιο ανεξάρτητου καλλιτέχνη χρησιμοποιήθηκε σε Nerf όπλο βασισμένο στο παιχνίδι, με την εταιρεία να παραδέχεται την πράξη και να αποζημιώνει τον δημιουργό.
  • Το 2021, fanart της Xivu Arath εμφανίστηκε σε trailer χωρίς άδεια.

Οι υποσχέσεις της Bungie για «βελτίωση» φαίνονται πλέον κουραστικά επαναλαμβανόμενες. Το πρόβλημα δείχνει να είναι βαθύτερο και συστημικό, όχι απλά ένα μεμονωμένο λάθος. Καθώς η εταιρεία συνεχίζει την εσωτερική της έρευνα, καλλιτέχνες και κοινό παρακολουθούν. Όχι μόνο για την αποκατάσταση της Antireal, αλλά και για την αναγκαία αλλαγή σε μια βιομηχανία που συχνά επωφελείται από το έργο των δημιουργών χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα.