Ο επικεφαλής αρχιτέκτονας συστημάτων της Sony, Mark Cerny, δηλώνει ότι οι κάτοχοι PlayStation 5 Pro μπορούν να αναμένουν μια σαρωτική αναβάθμιση μέσα στο 2026. Η αναβάθμιση αφορά μια απλή δωρεάν αναβάθμιση του upscaler της κονσόλας, με όνομα PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), όπου θα διανεμηθεί μέσω μελλοντικής ενημέρωσης.
Σε συνέντευξη που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα εξήγησε ότι η νέα τεχνική, αναπτυγμένη από κοινού με την AMD στο πλαίσιο της μακρόχρονης συνεργασίας Project Amethyst, θα προσπεράσει πλήρως την υλοποίηση PSSR που έχουμε όλοι σήμερα στις κονσόλες μας, χωρίς να απαιτεί νέο hardware ή σημαντικές αλλαγές κώδικα από τους προγραμματιστές.
Ο Cerny περιγράφει τη λύση που έρχεται ως «την πλήρη έκδοση» του αλγόριθμου νευρωνικών δικτύων που έχει ήδη κυκλοφορήσει σε PC με την ονομασία FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4). Επειδή το PS5 Pro σχεδιάστηκε με υλικό ειδικευμένο στη μηχανική μάθηση (που είναι άμεσα συνδεδεμένα με το PSSR), η Sony μπορεί να επαναξιοποιήσει αυτό το «μυστικό» ώστε να τρέξει το βελτιωμένο μοντέλο σε υψηλότερες ποιότητες απ’ ό,τι ήταν εφικτό το 2024. Οι πρώτες οδηγίες που στάλθηκαν σε στούντιο κάνουν λόγο για στόχους έως 4K @ 120 fps ή 8K @ 60 fps σε λειτουργίες «reconstruction», αν και οι τελικές επιδόσεις θα διαφέρουν ανάλογα με τον τίτλο και τις καλλιτεχνικές προτεραιότητες.
Η απόφαση για τόσο γρήγορη αντικατάσταση του PSSR οφείλεται στη μικτή υποδοχή του αλγορίθμου κατά την κυκλοφορία, όταν οι παίκτες παρατήρησαν «θωλούρες» και artifacts σε απαιτητικά παιχνίδια όπως τα Silent Hill 2 και Alan Wake 2. Σύμφωνα με τον Cerny, η AMD πίεσε τη Sony να θεσπίσει μια γραμμή QA που δοκιμάζει κάθε νέο νευρωνικό σε πραγματικές σκηνές, επιταχύνοντας την πρόοδο και αποκαλύπτοντας αδυναμίες του αρχικού μοντέλου. Μέσα σε εννέα μήνες η κοινή ομάδα παρήγαγε μια έκδοση που «θα μπορούσε να υλοποιηθεί στο υπάρχον υλικό», επιτρέποντας κυκλοφορία στην κονσόλα πολύ νωρίτερα από ότι ανέμεναν οι μηχανικοί.
Για τους προγραμματιστές, η αναβάθμιση προορίζεται να είναι αδιάλειπτη. Τα υπάρχοντα παιχνίδια που χρησιμοποιούν ήδη το PSSR μέσω του SDK της Sony θα μπορούν να ενεργοποιούν αυτόματα τον νέο αλγόριθμο μόλις οι παίκτες εγκαταστήσουν την νέα ενημέρωση, αν και τα στούντιο μπορούν ακόμη να κυκλοφορήσουν επιδιορθώσεις για εκ νέου ρύθμιση sharpness ή μετάβαση σε λειτουργίες υψηλότερων fps, τώρα που απελευθερώνεται περισσότερη GPU δύναμη. Τίτλοι που θα κυκλοφορήσουν στα τέλη του 2025 λαμβάνουν ήδη πρώτυπες βιβλιοθήκες ώστε να λανσαριστούν με τον νέο upscaler ενεργοποιημένο από την πρώτη μέρα.
Ο Cerny επιμένει ότι η πρωτοβουλία «δεν αφορά ιδιοκτησιακά κόλπα», αλλά την προώθηση των γραφικών σε πραγματικό χρόνο σε ολόκληρη τη βιομηχανία. Επειδή το FSR 4 έχει ελεύθερες άδειες, οι βελτιώσεις που σφυρηλατούνται για το PS5 Pro θα είναι διαθέσιμες σε οποιονδήποτε κατασκευαστή PC ή κονσόλας ενσωματώνει τεχνολογία AMD. Ο AMD executive, Jack Huynh, συμμερίζεται αυτή την ιδέα, αποδίδοντας τη συνεργασία στην επιρροή χαρακτηριστικών που προγραμματίζονται για τις επερχόμενες GPU τύπου RDNA 5 της εταιρείας.
Με τις πωλήσεις των PS5 Pro να υπερβαίνουν ήδη τα οκτώ εκατομμύρια συστήματα, η αναμόρφωση της upscaling τεχνολογίας του τοποθετεί τη ναυαρχίδα της Sony σε μια μακροβιότερη ανταγωνιστική πορεία και δίνει στους τωρινούς κατόχους την προοπτική αισθητά πιο καθαρών, σταθερών εικόνων χωρίς κανένα επιπλέον ευρώ.