Πρόσφατα, στη συνέντευξή της με το Mashable, η Sarah Bond, πρόεδρος της Xbox, δήλωσε ότι η ιδέα των αποκλειστικών παιχνιδιών είναι «αρχαία» για τους περισσότερους παίκτες, υποστηρίζοντας πως οι παίκτες πλέον θέλουν να «παίζουν με τους φίλους τους όπου κι αν είναι» και όχι να «δεσμεύονται σε μία συσκευή ή μεριά».
Ωστόσο, αυτή η δήλωση γίνεται να φαντάζει περισσότερο σαν προσπάθεια αποποίησης ενός παλιού στρατηγικού λάθους της ίδιας της Microsoft παρά να είναι κάποια «ριζική νέα φιλοσοφία», ειδικά εν έτη 2025 που το cross platform gaming είναι αυτονόητο ζητούμενο σε κάθε multiplayer τίτλο. Επί δεκαετίες, οι κονσόλες βασίζονταν στο γεγονός ότι αποκλειστικά παιχνίδια, είτε first-party είτε timed-exclusive, ήταν ο βασικός λόγος για να τις αγοράσει κάποιος.
Τώρα που το Xbox έχει χάσει το πλεονέκτημα που είχε κάποτε στο hardware μέσω των αποκλειστικών της και βλέπει τον ανταγωνισμό να προχωρά με ισχυρές σειρές τίτλων σε άλλες πλατφόρμες (και την ίδια να φέρνει τα δικά της παιχνίδια σε PS/Nintendo), η Bond παρουσιάζει την «αλλαγή» ως αναπόφευκτη. Το παράδοξο είναι ότι ενώ η δήλωση μιλάει για «κοινότητα που συγκεντρώνεται γύρω από τα μεγάλα παιχνίδια διαθέσιμα παντού» όπως χαρακτήρισε τις σειρές Call of Duty, Minecraft, Fortnite και Roblox, η ίδια η Microsoft συνεχίζει να επιδιώκει αποκλειστική ιδιοκτησία και timed exclusives για τις δικές της πλατφόρμες.
Με λίγα λόγια, η δήλωση της Sarah Bond θυμίζει έντονα μία «κωλοτούμπα», όχι τόσο σε επίπεδο ιδεολογίας (το cross-platform gaming είναι σαφώς σημαντικό), αλλά σε επίπεδο στρατηγικής και timing. Το μήνυμα «δεν θέλουμε κλειδώματα παιχνιδιών σε μία κονσόλα» μοιάζει περισσότερο να δημιουργεί απορίες. Σε έναν κόσμο όπου οι εταιρείες εξακολουθούν να ανταγωνίζονται για το ποιος θα πείσει τους παίχτες «γιατί να αγοράσουν τη δική τους κονσόλα», η πλήρης εγκατάλειψη των exclusives φαίνεται περισσότερο αναγκαστική πορεία για την εταιρεία.