ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ελλάδα info@savethegame.gr

CONSCRIPT | Review

Verdun will make you bleed!

Το survival-horror genre έχει απασχολήσει πολλές φορές το ενδιαφέρον του κόσμου, και αν αφαιρέσουμε τα σταθερά μεγαθήρια, όπως τα Resident Evil ή Silent Hill, είναι μεμονωμένες οι περιπτώσεις που έχουν καταφέρει να δώσουν μια αξιόλογη εμπειρία τρόμου, ποσό μάλλον κάτι το εξαιρετικό. Ένα από αυτά τα εξαιρετικά το ανακάλυψα πέρυσι, και το όνομα του είναι Signalis. Ήταν ένα αριστούργημα τρόμου, αφήγησης και old-school φύσεως. Φέτος, μία αντίστοιχη περίπτωση βρίσκουμε στο Conscript, ένα survival-horror game που επίσης μοιάζει σαν να βγήκε από την εποχή του PlayStation 1 και μας μεταφέρει στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και απεικονίζει τη φρίκη με την οποία αυτός χάραξε την ιστορία την ανθρωπότητας.

RATS! WORLD WAR 1 WAS ALSO BLOODTHIRSTY 

Όλο το παιχνίδι διαδραματίζεται στο γαλλικό μέτωπο και εντός της αδυσώπητης μάχης που έδωσαν οι Γάλλοι ενάντια στους Γερμανούς. Ο πρωταγωνιστής μας ψάχνει τον αδερφό του, που έχει χαθεί σε όλο αυτό το χάος της αιμοδιψίας και του παραλογισμού. Ξεκινάμε, λοιπόν, ένα ταξίδι επιβίωσης και αναζήτησης που θα μας φέρει αντιμέτωπους με τις ακραίες εικόνες του πολέμου, την έλλειψη εξοπλισμού και πυρομαχικών, αλλά και μικρές ιστορίες που σχηματίστηκαν από στρατιώτες και των δύο πλευρών. Στο επίκεντρο, όμως, παραμένει η αδελφική αγάπη, στο πρόσωπο της οποίας καλούμαστε να πάρουμε αποφάσεις ακόμα και για το πώς θα αντιμετωπίσουμε τις μάχες, εφόσον το παιχνίδι μας αφήνει, για παράδειγμα, να γίνουμε και λιποτάκτες (αν το επιλέξουμε). Βέβαια, όλη μας η αντιμετώπιση θα φέρει και τις ανάλογες συνέπειες στο τέλος…

Η οπτική  του παιχνιδιού είναι στημένη με top down τρόπο, και εμείς χειριζόμαστε τον χαρακτήρα έχοντας έναν χάρτη που μας βοηθάει στην εξερεύνηση της κάθε περιοχής. Εκεί σημειώνονται τα πάντα, από τα δωμάτια/χώρους που έχουμε ήδη ψάξει μέχρι και τις τοποθεσίες που πρέπει να ξεκλειδωθούν με αντικείμενο ή γρίφο. Στον διάβα μας θα βρεθούν ένας σωρό διαφορετικοί Γερμανοί στρατιώτες, με συνεχώς αυξανόμενη δυσκολία στην αντιμετώπισή τους, και μπορεί αυτοί να είναι φυσιολογικού μεγέθους με ξιφολόγχες και κοντινά όπλα ή και γίγαντες με φλογοβολά. Προσοχή όμως: ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ εχθρός μας είναι οι αρουραίοι! Αυτό γιατί κάθε φορά που σκοτώνουμε έναν αντίπαλο μετά από λίγη ώρα εμφανίζονται αρουραίοι για να δειπνήσουν πάνω από τη σάρκα το, προτού στραφούν στον δικό μας χαρακτήρα για επιδόρπιο. Αυτοί είναι πολύ πιο δύσκολο να εξοντωθούν με όπλα, αφού το aiming σύστημα του Conscript είναι εσκεμμένα “παλιακό”. Κάπως έτσι, το παιχνίδι φροντίζει να επικρατεί πάντα μία περιμετρική ανασφάλεια, με μοναδική μας διαφυγή τη χρήση βενζίνης, ώστε να βάζουμε φωτιά στα πτώματα και να γλιτώνουμε μερικώς από τέτοιες απειλές.

THIS IS NOT A ZOMBIE GAME!

Το Conscript έχει ως μόνιμο στόχο να μας κάνει να νιώθουμε την πίεση και τον φόβο, χωρίς να χρησιμοποιεί ίχνος μεταφυσικού στοιχείου και το καταφέρνει περίφημα. Ο εξοπλισμός μας επηρεάζει την ορατότητά μας και την αντοχή μας στο τρέξιμο, στοιχεία πολύ σημαντικά όταν κάθε δωμάτιο είναι πιεστικό, ιδίως όταν τα τρωκτικά που παραμονεύουν στο παιχνίδι μας αφήνουν μονάχα 3 επιλογές: σκέψου γρήγορα, σκότωσε ή τρέχα!

Η μεθοδικότητα του παίκτη είναι αυτή που θα τον βγάλει από πολύ δύσκολες καταστάσεις, και το καλό είναι ότι το παιχνίδι σε μαθαίνει με τον τρόπο του, εκτός αν είσαι ανεπίδεκτος. Όλα αυτά αποτελούν το ένα κομμάτι της εμπειρίας, αφού το άλλο μισό είναι οι γρίφοι που μας θυμίζουν γιατί αγαπήσαμε τα μεγάλα horror games που προαναφέραμε. Τα puzzles είτε θα είναι διάσπαρτα εντός των σημειώσεών μας, είτε θα πρέπει να τα λύσουμε παρατηρώντας το εκάστοτε δωμάτιο, προσφέροντας μία πολύ καλή ισορροπία στα σημεία που χρειαζόταν να σκεφτούμε λίγο παραπάνω. Και το έξυπνο σε όλο αυτό είναι ότι κάποιες φορές το Conscript χρησιμοποιεί τους γρίφους του ως μέρος της αφήγησης, αφού δεν έχουν αναγκαστικά τη μορφή ενός κωδικού πεταμένου πάνω σε ένα τραπέζι ή inventory-based επιλύσεων. 

THINK BEFORE YOU PULL THE TRIGGER 

Στο παιχνίδι δεν συναντάμε boss fights, αλλά μόνο κανονικούς εχθρούς. Με δύο λόγια, τους αντιμετωπίζουμε στοχεύοντας με την αριστερή σκανδάλη, τους πυροβολούμε με τη δεξιά, ενώ το σημάδι καθορίζεται από τη χρήση του D-pad, με όχι και τόσο εύστοχο τρόπο που έχω την εντύπωση ότι έγινε εσκεμμένα από τον developer του παιχνιδιού. Τα πιστόλια είναι σχετικά basic, αλλά προσφέρουν το πλεονέκτημα ότι δεν χρειάζεται να τα γεμίζουμε με κάθε βολή, όπως όταν χρησιμοποιούμε ένα τουφέκι, που είναι φυσικά δυνατότερο. Οι παύσεις που συμβαίνουν για το γέμισμα είναι πολύ αυθεντικές, όσο και αγχωτικές στη μέση της μάχης.  

Η melee μάχη λειτουργεί παρομοίως με τα όπλα, στόχευση και χτύπημα δηλαδή, αλλά ποτέ μην ξεχνάτε να κάνετε roll για να αποφύγετε τα χτυπήματα των εχθρών! Γενικά, όλο το ρετρό σύστημα κοντινής μάχης έχει σημεία που μπορείτε να μάθετε καλά και να φύγετε αλώβητοι, άπαξ και έχετε αρκετή υπομονή με τους πιο ανθεκτικούς αντιπάλους, αρκεί να μην σας περικυκλώσουν. Νομίζω, όμως, ότι όλοι στο τέλος θα προτιμήσουμε τις σφαίρες που είναι αντικειμενικά πιο αποτελεσματικές. 

Όπως καταλαβαίνετε ο Jordan Mochi, που έφτιαξε μονός του το Conscript, έριξε πολλή δουλειά και αξιόλογη μάλιστα, ασχέτως που υπήρξαν πράγματα -κυρίως τεχνικής φύσεως- που του ξέφυγαν και δικαιολογούνται μερικώς, όντας μόνος του στην ανάπτυξή του. Για παράδειγμα, εγώ που έπαιξα το παιχνίδι στο Nintendo Switch ήρθα αντιμέτωπος με πάρα πολύ μεγάλα loading times κάθε φορά που πέθαινα και περίμενα το παιχνίδι να ξαναφορτώσει, γεγονός που έσπαγε τον ρυθμό αρκετά. Άλλο ένα μικρό αλλά συχνό προβληματάκι ήταν η καθυστερημένη εμφάνιση των αρχείων/φωτογραφιών μέσα στο παιχνίδι για κάποια δευτερόλεπτα. Επίσης, ενώ ατμοσφαιρικά βρίσκεται σε ένα πολύ καλό επίπεδο, όλη η εμπειρία με τις γερμανικές φωνές κατά την διάρκεια των μαχών, τα εφέ και τη ζοφερή ηχητική ατμόσφαιρα να ντύνει τα αυτιά μας, κάπου-κάπου δυσκολεύονταν να ανταποκριθούν στην υπόλοιπη δράση. Τα μικρά κενά καλύφθηκαν σε μερικές περιπτώσεις από δονήσεις, αλλά εξακολουθούσαν να υφίστανται. Τον καταλαβαίνουμε ωστόσο, ένας άνθρωπος είναι, τι να κάνει, σπαθιά να καταπιεί;

WELL DONE SOLO DEV!

Μπροστά μας έχουμε ένα πολύ αξιόλογο survival-horror παιχνίδι, αφού ατμοσφαιρικά και παικτικά είναι απολαυστικό. Τα vibes από τα κλασσικά του είδους του υπάρχουν σε όλα τα μήκη και πλάτη της δομής του, ενώ η μοναδικότητά του στον τρόμο (δίχως μεταφυσικά παραστρατήματα, ξαναλέμε) είναι το πιο δυνατό του προτέρημα. Μπορεί να σας ταλαιπωρήσει ο λίγο σκονισμένος χειρισμός του, ειδικά αν είστε συνηθισμένοι μόνο σε μοντέρνα παιχνίδια. Αξίζει, όμως, να του δώσετε την ευκαιρία μόνο και μόνο για να καταλάβετε πόσο φρικιαστικός ήταν ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, και για να εξερευνήσετε θεματικές όπως η αδελφική αγάπη. Αμφότερα παρουσιάζονται μέσα από το Conscript σωστά και ωμά. Signalis ίσως δεν είναι, αλλά είναι το Conscript και είναι αυθεντικό!

Ευχαριστούμε πολύ την Team17 για την παροχή του review copy!

Το Conscript πετυχαίνει στο να μεταφέρει με τον δικό του τρόπο τον τρόμο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, μέσα από μία ρετρό αισθητική και χωρίς περιττές υπερβολές. Σίγουρα δεν είναι τέλειο, είναι όμως φτιαγμένο με μεράκι από μονάχα έναν developer, που έγραψε μία πολύ ωραία ιστορία για την αγάπη μεταξύ αδελφών εν καιρώ πολέμου, σε μορφή survival-horror παιχνιδιού.

8
Λευτέρης Κλεώπας's Avatar

Λευτέρης Κλεώπας

Τα games για εμένα είναι σαν ένα καλό βιβλίο: μπορεί να φέρουν διασκέδαση μέχρι τροφή για σκέψη.