Τον περασμένο Γενάρη, είχαμε μιλήσει για το remaster του The Last of Us Part II, ενός παιχνιδιού που αγαπώ και εκτιμώ αφάνταστα. Όπως τα φέρνει η ζωή, πριν κλείσει το 2024 μου δίνεται η ευκαιρία να σας μιλήσω για έναν ακόμη αγαπημένο μου τίτλο, ο οποίος το -μακρινό πλέον- 2017 με είχε αφήσει με το στόμα ανοικτό όταν κυκλοφόρησε στο PlayStation 4. Ο λόγος γίνεται για το Horizon Zero Dawn που πλέον αποτελεί έναν από τους πυλώνες της σύγχρονης gaming εμπειρίας όπως την φαντάζονται Sony και Guerrilla Games και που ήρθε η ώρα να λάβει το δικό του remaster σε έναν κύκλο που φαίνεται να μην έχει τελειωμό. Αυτή την φορά, την προσπάθεια ανέλαβε η Nixxes Software που μετά από τα εξαιρετικά ports άλλων σημαντικών franchises της Sony, επιστρέφει στη σειρά με την οποία ξεκίνησε την συνεργασία της με την Ιαπωνική εταιρεία και που δεν αποκλείεται να έπεισε τη δεύτερη να την αγοράσει το 2021. Πάμε να δούμε πως τα κατάφερε.

OPERATION: ENDURING VICTORY
Συνδυάζοντας έναν μετα-αποκαλυπτικό κόσμο μοναδικής έμπνευσης με ένα στιβαρό και ευχάριστο gameplay και με μία πρωταγωνίστρια που θα άφηνε πολλούς “μάτσο” πρωταγωνιστές να ψάχνουν για τα κουβαδάκια τους, το Horizon Zero Dawn πληρούσε και με το παραπάνω όλα τα κριτήρια για να ένα εξαιρετικό παιχνίδι. Και όντας ένα από τα τρία πρώτα παιχνίδια που απέκτησα στο PS4 μπορώ να σας πω πως ήταν παραπάνω από ένα εξαιρετικό παιχνίδι με κύριο selling point για μένα να είναι ο κόσμος του. Ένας κόσμος ο οποίος σύμφωνα με τις τρεις προαναφερθείσες εταιρείες έχριζε ανανέωσης ούτως ώστε να έρθει πιο κοντά στα industry standards που έθεσε το sequel, Forbidden West. Αυτή η ανανέωση βασίζεται σε 6+2 πυλώνες, τους οποίους ανέλυσε η Nixxes στο πιο πρόσφατο post της στο PlayStation Blog και που αφορούν: την αναδιαμόρφωση της φύσης, τον εμπλουτισμό του ανθρώπινου πληθυσμού στις πόλεις, την αναβάθμιση των εδαφών και των κτισμάτων, τις πιο ζωντανές συζητήσεις, τους νέους μηχανισμούς φωτισμού και τους πιο λεπτομερείς χαρακτήρες συν τις λειτουργίες των haptic feedback και 3D audio που έλειπαν από την αρχική έκδοση. Όπως βλέπετε κατά κύριο λόγο οι ανανεώσεις και αναβαθμίσεις αφορούν το οπτικό κομμάτι του παιχνιδιού και λιγότερο στο καθαρό gameplay.

Φυσικά, τα δύο αυτά στοιχεία είναι αλληλένδετα, με τη σύνδεση τους να εντοπίζεται στον φυσικό κόσμο του παιχνιδιού. Όντας ένα μετα-αποκαλυπτικό παιχνίδι, στο Horizon Zero Dawn ήταν δεδομένο πως η χλωρίδα και πανίδα θα πρωταγωνιστούσαν, καθώς όπως είναι φυσικό μετά την σχεδόν εξαφάνιση του ανθρώπινου είδους και των τεχνολογικών του επιτευγμάτων του, η φύση λαμβάνει και πάλι τα ηνία. Βλάστηση εντοπίζεται από τα πιο χαμηλά σημεία του χάρτη έως τα πιο υψηλά, ειδικά στις πιο τροπικές περιοχές του από τις οποίες ξεκινούν και οι περιπέτειες της Aloy. Μία βλάστηση που ενώ στόλιζε πανέμορφα τα τοπία, πάντοτε ήταν λιγότερο διαδραστική με τις κινήσεις της Aloy και των γύρω της. Όχι πια, διότι το πρώτο πράγμα που “έφτιαξε” η Nixxes ήταν η χλωρίδα του παιχνιδιού. Η βλάστηση πλέον όχι μόνο είναι πιο ζωντανή σε χρώματα, αλλά και πιο γεμάτη από ποτέ, διατηρώντας την ομοιομορφία του εδάφους που πλέον δεν χωρίζεται σε μερικά ψηλά κόκκινα χόρτα στα οποία κρύβεται η Aloy και σε γκαζόν, αλλά σε ενιαίες περιοχές ζωντανής και interactive φύσης. Το ίδιο ισχύει και με τα εδάφη αυτά καθ’ αυτά και με τις τεχνητές και φυσικές κατασκευές που συναντάμε. Η Nixxes δημιούργησε εκ νέου και ομολογουμένως επιτυχώς τους δρόμους στις περιοχές της Meridian και Daytower, ενώ ανέβασε το resolution και “καθάρισε” την εμφάνιση των κτηρίων τα οποία υπό τους νέους lighting μηχανισμούς μοιάζουν πιο “ζωντανά” από ποτέ. Επιπρόσθετα, αλλαγή υπέστη και ο τρόπος με τον οποίο γίνεται generate ο πληθυσμός στις πόλεις, ο οποίος είναι περισσότερο σε αριθμό και αρκετά πιο δραστήριος, εκμεταλλευόμενος φυσικά τη δύναμη του PlayStation 5.

THE STRENGTH TO STAND ALONE…
Ωστόσο, η μεγαλύτερη αναβάθμιση που έγινε και εντοπίζεται ήδη στα πρώτα δευτερόλεπτα του παιχνιδιού, είναι αυτή στους χαρακτήρες του Horizon Zero Dawn. Προσωπικά δεν είχα κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα με το πως φαίνονταν οι χαρακτήρες κατά τη διάρκεια των διαλόγων και των cutscenes, όμως ύστερα από το Forbidden West, ένας μικρός εκμοντερνισμός ήταν τελικά απαραίτητος. Είτε μιλάμε για την Aloy, τον Erend, τον Sylens, τις Metriarchs ή όποιον άλλον τυχαίο και δευτερεύοντα NPC χαρακτήρα θέλετε, όλοι και όλες έχουν λάβει μία quality of life οπτική αναβάθμιση με την οποία γίνονται πιο ζωντανοί και οπτικά καλαίσθητοι. Κάθε χαρακτηριστικό της εξωτερικής τους εμφάνισης και των ρούχων τους γίνονται πλέον εμφανή με αποτέλεσμα οι φυλές μεταξύ τους να διαφοροποιούνται ακόμα περισσότερο, ενώ οι “τέλειες ατέλειες” των χαρακτήρων να τους κάνουν να ξεχωρίζουν. Όμως, η σημαντικότερη αλλαγή που έγινε ήταν στο animation κατά τους διαλόγους. Το κυριότερο “παράπονο” που είχαν πολλοί fans του παιχνιδιού ήταν το γεγονός πως σε κάποια encounters τόσο η Aloy όσο και οι συνομιλητές της, φαινόντουσαν κάπως “στιφοί” στο χώρο, με μετριασμένες κινήσεις και βλέμματα που κοιτούσαν στο υπερπέραν πολλές φορές. Αυτό πλέον έχει αλλάξει, καθώς εκτός από την πιο κοντινή και κινηματογραφική σκηνοθεσία, τουλάχιστον 10 ώρες motion-capture δεδομένων προστέθηκαν με αποτέλεσμα οι χαρακτήρες να φαίνονται ζωντανοί, με τις δικές τους, μοναδικές χειρονομίες, εκφράσεις και quirks, που δίνουν φυσικότητα στις συζητήσεις και σαφώς δικαιώνουν πολύ περισσότερο τις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών.

IS THE STRENGTH TO MAKE A STAND
Κλείνοντας, αξίζει να σταθούμε και στις “λιγότερο” σημαντικές αναβαθμίσεις του Horizon Zero Dawn Remastered, που επηρεάζουν πιο άμεσα την gameplay εμπειρία. Πρώτη και κύρια είναι η προσθήκη του haptic feedback. Αποτελώντας πλέον standard practice στις PS5 κυκλοφορίες και δη στις αποκλειστικότητες, η απτική ανάδραση κάνει την εμφάνιση της και εδώ με τον εκάστοτε χειριστή του Dualsense να νιώθει κάθε πέρασμα της Aloy πάνω από βλάστηση ή μέσα στο νερό και φυσικά την αντίσταση του τόξου της. Ωστόσο, μπορώ να πω πως η τελευταία δεν μου φάνηκε και τόσο έντονη, γεγονός που ίσως οφείλεται στο ότι δεν ήταν εξαρχής στον κώδικα του παιχνιδιού αλλά προστέθηκε μετέπειτα. Το ίδιο μπορώ να ισχυριστώ και για το 3D ήχο. Σε αντίθεση με την αίσθηση της αφής, ο ήχος είναι αρκετά υποκειμενικός και τον ο καθένας μας τον αντιλαμβάνεται διαφορετικά. Όμως, παίζοντας στα Pulse Explore της Sony, που ενδείκνυνται και με το παραπάνω για την αίσθηση του τρισδιάστατου ήχου, δεν μπορώ να πω ότι αντιλήφθηκα κάποια ιδιαίτερη διαφορά σε σχέση με την αρχική έκδοση του παιχνιδιού, με τα εφέ, τη μουσική και τους διαλόγους απλώς να είναι πιο καθαροί. Αυτό πάντως που αντιλήφθηκα και με το παραπάνω ήταν οι χρόνοι ρεκόρ κατά τη διάρκεια των loading screens. Ακόμα θυμάμαι χαρακτηριστικά τα λεπτά που περνούσαν σχεδόν βασανιστικά με κάθε loading screen που συναντούσα -είτε λόγω fast travel, είτε μετά από κάποιον θάνατο, είτε απλά για να φορτώσω το save- και χάρηκα ιδιαίτερα τώρα που το remastered σχεδόν τα εκμηδένισε. Μπορεί να μην λέει πολλά αυτή η βελτίωση, όμως σε ένα τόσο μεγάλο παιχνίδι, ο χρόνος είναι χρήμα.

ALL-MOTHER BLESS ALL
Όπως αναλύσαμε στο παρών review, η οπτική ανανέωση του Horizon Zero Dawn είναι τόσο εμφανής όσο και εξαιρετική. Βλάστηση, κτήρια, περιοχές και χαρακτήρες δείχνουν πιο όμορφοι και ζωντανοί από ποτέ, ενώ οι αναβαθμίσεις στον τρόπο εκτέλεσης των διαλόγων όχι μόνο φέρνουν το παιχνίδι πιο κοντά στο sequel του, αλλά δικαιώνουν και το performance των ηθοποιών είτε αυτοί είναι πρώτα ονόματα είτε απλά NPCs. Παράλληλα, οι μικρές αλλαγές στο gameplay είναι ευπρόσδεκτες αν και όχι κάτι το σπουδαίο. Με λίγα λόγια η δουλειά που έριξε η Nixxes Software είναι παραπάνω από αυταπόδεικτη του ταλέντου της, γεμίζοντας με με ανυπομονησία για το επόμενο project τους, είτε είναι δικής τους έμπνευσης είτε κάποιο port. Ωστόσο, τα ερωτήματα για το τι εστί “καλό remaster” κι αν είναι αναγκαία η ανανέωση ενός ήδη όμορφου και λειτουργικού τίτλου μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα παραμένουν. Την απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα μπορεί να τη δώσει ο καθένας και κάθε μία μόνοι τους. Προσωπικά, θα ήθελα να υπάρχει κάτι του τύπου Lost Levels όπως είδαμε και στο The Last of Us Part II Remastered, έστω απλά για τα βιβλία της ιστορίας. Παρ’ όλα αυτά, όσοι και όσες από εσάς δεν έτυχε μέχρι στιγμής να έρθετε στον φανταστικό κόσμο της Aloy, πιστέψτε με, το εν λόγω remaster θα σας αφήσει παραπάνω από ικανοποιημένους και ικανοποιημένες και σίγουρα θα σας κάνει να εντρυφήσετε ακόμη περισσότερο σε ένα από τα σημαντικότερα franchises του μοντέρνου PlayStation περιβάλλοντος.
Ευχαριστούμε πολύ το PlayStation Greece για την παροχή του review copy!
Αν και το Horizon Zero Dawn Remastered δεν προσφέρει νέο περιεχόμενο, επιτυγχάνει όλα όσα υπόσχεται, προσφέροντάς μας την πιο όμορφη και μοντέρνα απεικόνιση του φανταστικού κόσμου της Aloy.