ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ελλάδα info@savethegame.gr

Vampire: The Masquerade - Swansong | Review

Ζήστε μια μοναδική ιστορία του World of Darkness.

Το World of Darkness είναι ένας κόσμος πλασμένος γύρω από τα tabletop παιχνίδια, τα οποία ξεκίνησαν το 1991 με στοιχεία από gothic-punk, ανακατεμένα με μυστικισμό και υπερφυσικισμό. Βασισμένο πάνω στο σύμπαν του Vampire: The Masquerade, καθώς ήταν το πρώτο από τα επτά tabletop games που ανήκουν σε αυτό τον κόσμο (ακολούθησαν άλλα έντεκα) δημιουργήθηκε και η συγκεκριμένη σειρά από βιντεοπαιχνίδια. Κάπου εδώ να κάνω μία μικρή παρένθεση και να προσθέσω, ότι υπήρχε και ένα τηλεοπτικό show με ονομασία Kindred: The Embraced (Απρίλιο 1996 – Μάιο 1996) με επτά επεισόδια και ένα που δεν παίχτηκε ποτέ. Συνεχίζοντας, να αναφέρω ότι η σειρά έχει τρείς κυκλοφορίες από video games μέχρι σήμερα (Redemption, Bloodline και πλέον το Swansong) και ένα υπό ανάπτυξη, το επερχόμενο Vampire: The Masquerade –Bloodlines 2. Έχοντας παίξει όλα τα παραπάνω, η αλήθεια είναι ότι θα τα πρότεινα τα παλιότερα της σειράς για να αποκτήσετε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του κόσμου και των επιρροών τους στο τελευταίο παιχνίδι της σειράς μέχρι σήμερα.

ΕΜΠΕΙΡΙΑ RPG, ΟΠΩΣ ΠΑΛΙΑ

Η Big Bad Wolf Studio, έχοντας στο μυαλό της την επιτυχία του The Council, προσπαθεί να μας μεταφέρει μια παρόμοια εμπειρία με το Swansong. Το παιχνίδι, πιστό στους προκατόχους και θέλοντας να δημιουργήσει μία μοναδική εμπειρία για τους παίχτες του, χρησιμοποιεί ένα tabletop σύστημα για τους διαλόγους, βάσει του οποίου οι ισοψηφίες λύνονται με ζαριές, που αναλόγως με το αποτέλεσμα έχουμε success ή failure σε έναν διάλογο. Το συγκεκριμένο σύστημα θυμίζει τα παλιά παιχνίδια της εποχής προς τα τέλη του ’90, που μας έδωσαν τις πρώτες πολύ γλυκές εμπειρίες RPG σε άλλους, εξίσου όμορφους, φανταστικούς κόσμους. Οι διάλογοι χωρίζονται σε προτάσεις, με μερικές να μην χρησιμοποιούν “δυνάμεις” και άλλες να χρησιμοποιούν. Οι δυνάμεις με την σειρά τους χωρίζονται στα δύο, δίνοντας μας έτσι την ευκαιρία να γευτούμε τις ικανότητες των ηρώων και να αποφασίσουμε πως θα τις αξιοποιήσουμε καθώς είναι οι μοναδικές για τον κάθε χαρακτήρα (αφού ο κάθε χαρακτήρας ανήκει σε μία διαφορετική φυλή vampire) και αυτές που είναι ίδιες και για τους τρεις. Μετά το κάθε επεισόδιο, αναλόγως με το τι έχουμε ολοκληρώσει ή ανακαλύψει, κερδίζουμε το ανάλογο XP για να αναβαθμίσουμε τις δυνάμεις μας, ώστε να έχουμε μεγαλύτερη επιτυχία σε διαλόγους, αλλά και στο exploration. Με αυτό τον τρόπο μας δίνεται μια ευκαιρία να αξιοποιήσουμε το δικό μας, προσωπικό, intuition για να πετύχουμε όσο το δυνατόν περισσότερα bullet points / checkboxes στην κάθε αποστολή.

Να προσθέσω ότι αναλόγως με το τι ολοκληρώνουμε κερδίζουμε και traits, τα οποία είναι μοναδικά για τον κάθε χαρακτήρα δίνοντας μόνιμα boostαρίσματα. Ακόμη, όσο πιο πολύ χρησιμοποιούμε κάποιο ability μας τόσο πιο proficient γινόμαστε, φτάνοντας τα ανάλογα milestones, καθιστώντας το ακόμα πιο εύκολο στην χρήση και με μεγαλύτερη επιτυχία στους διαλόγους με αποτέλεσμα να νιώθουμε την ακόμα πιο vampirική μας ενέργεια να διαχέεται με τον τρόπο που θέλουμε εμείς στο παιχνίδι. Στο τέλος του κάθε επεισοδίου/σκηνής ο παίχτης έχει την ευκαιρία να δει τι ολοκλήρωσε ή απέτυχε να ολοκληρώσει, αλλά και τι θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά, δίνοντας έτσι στο κάθε επεισόδιο μία μοναδικότητα ως προς το αποτέλεσα των επιλογών μας και δίνοντας μας την ώθηση να το επαναλάβουμε για να δούμε τις διαφορετικές συνέπειες των επιλογών μας, δίνοντας έτσι ένα αξιόλογο replayability.

Φυσικά, υπάρχουν και δύο μπάρες για τους χαρακτήρες που κατά την άποψη μου χρησιμοποιούνται για να αντικαταστήσουν τα ανάλογα life meter και stamina meter. Συγκεκριμένα τα willpower (μπλε) και hunger (μωβ), τα οποία μας δείχνουν πόσες φορές μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάποιες από τις δυνάμεις (κοινές ή μη) στους διαλόγους μας, πιέζοντας μας έτσι να σκεφτούμε στρατηγικά πού θα χρησιμοποιήσουμε την ποσότητα που συλλέξαμε και ποιες μάχες είναι στο συμφέρον μας να κερδίσουμε ξοδεύοντάς τα. Το ενδιαφέρον είναι ότι στο hunger meter υπάρχει ένα cutscene μοναδικό για τον κάθε χαρακτήρα με ένα minigame, το οποίο μας δίνει την δυνατότητα να τραφούμε σε ανυποψίαστα θύματα και να μειώσουμε την “πείνα μας”, δίνοντας μας έτσι την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε ξανά τις δυνάμεις μας και φέρνοντας μας πιο κοντά στην vampirικη μας φύση.

Στο κομμάτι της εξερεύνησης έχω να δηλώσω αρκετά εντυπωσιασμένος, καθώς τα puzzles, τα οποία εμπεριέχονται μπορούν να μας οδηγήσουν σε μοναδικά cutscenes εντός κάθε επεισοδίου και να μας κάνουν έναν πραγματικό, μεταφυσικό detective. Βέβαια, όσο περισσότερα ανακαλύπτετε τόσο πιο εύκολο είναι να κατανοήσετε το περιεχόμενο της ιστορίας και να καταλάβετε τα κίνητρα αλλά και τις ίντριγκες, τις οποίες κρύβει η συνολική ιστορία. Τέλος, αρκετό ενδιαφέρον έχουν τα confrontations, τα οποία είναι τα αντίστοιχα boss battles ή mini-boss battles στα περισσότερα action games, δίνοντας έναν δυναμισμό αλλά και μια ένταση στις σκηνές, που αναφέρονται.

THE NIGHT IS STILL YOUNG

Το παιχνίδι πραγματεύεται τις αποστολές τριών διαφορετικών vampires (Leysha, Galeb, Emem) κατά την διάρκεια ενός Red Code στην Βοστώνη το 2019. Η ιστορία ξεκινάει με ένα σύντομο intro, που εξηγεί τα βασικά του World of Darkness. Στη συνέχεια βλέπουμε την Emem να εισέρχεται στο “παλάτι” της Prince of Boston, περιμένοντας να ενημερωθεί για τους λόγους που χρησιμοποιήθηκε το Red Code. Με τη σειρά τους εισέρχονται και οι υπόλοιποι χαρακτήρες, που βρίσκονται στον ίδιο χώρο, για τον ίδιο λόγο, όλοι καλεσμένοι της Prince, δημιουργώντας μας έτσι συναισθήματα άγχους και μυστηρίου ως προς του λόγους που μαζευτήκαμε όλοι στον ίδιο χώρο. Μετά την συνάντησή τους, ο καθένας αναλαμβάνει την αποστολή του και ξεχύνονται στην Βοστώνη για να ολοκληρώσουν αυτό που τους ανατέθηκε και να συλλέξουν πληροφορίες. Η ιστορία έχει ένα τεράστιο lore, το οποίο αξίζει να αναγνωσθεί, καθώς όσο προχωράνε οι αποστολές τόσο περισσότερο θα επεκτείνεται και τόσες περισσότερες γνώσεις θα μας προσφέρει για το σύμπαν που διαδραματίζεται η ιστορία μας.

Να αναφερθεί ότι ο κάθε χαρακτήρας έχει το δικό του ιστορικό background, το οποίο είναι τόσο μοναδικό που η ιστορία του καθενός είναι πραγματικά ιδιαίτερη, παρά το κοινό setting στο οποίο διαδραματίζονται οι ιστορίες τους. Η εξέλιξη του κάθε χαρακτήρα είναι τόσο καλογραμμένη με προσωπικά milestone ξεχωριστά για τον καθένα, που σε τραβάνε να ζήσεις την εμπειρία από τα μάτια τους (προσωπικά ξεχώρισα της Leysha) και σας κάνουν να νιώσετε πως ζείτε την κάθε σκηνή μαζί τους, νιώθοντας τις αγωνίες τους, ζώντας τα λάθη τους και παλεύοντας για τις απόψεις τους. Σε αυτό προσθέτει και η πολυπλοκότητα και το υπόβαθρο των δευτερευόντων χαρακτήρων, χάρις στο ενδιαφέρον και το βάθος του, οδηγώντας κάθε μορφή στο να έχει την μοναδικότητα που της αρμόζει, κάτι που ξεκινάει από τα απλά ghouls μέχρι τα άλλα vampires.

Το παιχνίδι καταφέρνει να καθηλώσει με έναν αξιόλογο antagonist, αλλά και με τις ίντριγκες που υπάρχουν εντός της μυστικής κοινωνίας των βρικολάκων, περιπλέκοντας την πλοκή της ιστορίας ακόμα περισσότερο και δίνοντας νόημα και βάρος στην κάθε απόφαση μας. Όλες τους έχουν την συνέπεια τους με άμεσα, εμφανή αποτελέσματα αλλά και με καταλήξεις που γίνονται εμφανείς αρκετές σκηνές πιο κάτω. Το παιχνίδι εξελίσσεται εν μέσω τριών in-game νυκτών, σε ένα ατμοσφαιρικό περιβάλλον που δίνει ζωή στην πόλη, με την κάθε νύχτα να γίνεται όλο και πιο δραματική όσο κοντεύουμε προς το τέλος της ιστορίας μας. Υπάρχουν ενδιαφέροντα easter eggs κρυμμένα μέσα στο παιχνίδι και έχουν άμεση σχέση με τον τίτλο του παιχνιδιού, δίνοντας μία διαφορετική, ιδιαίτερη διάσταση. Τέλος, σε όλο αυτό παίζει και τον ρόλο του το αρκετά αξιόλογο voice acting, με κάποιους αξιόλογους ηθοποιούς του gaming κόσμου αλλά και του κινηματογραφικού χώρου, δίνοντας έτσι και άλλη βαρύτητα στον κάθε ρόλο και την μετάδοση των συναισθημάτων του εκάστοτε χαρακτήρα.

ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΑ BUGS, ΞΕΧΑΣΜΕΝΑ ΓΡΑΦΙΚΑ

Το Swansong προσπαθεί τόσο πολύ να δημιουργήσει έναν πανέμορφο κόσμο που φαίνεται ότι δεν έδωσε βάση σε άλλα στοιχεία τα οποία είναι εξίσου σημαντικά. Σχεδιαστικά, το παιχνίδι έχει δύο παράλληλες γραμμές, οι οποίες τρέχουν ταυτόχρονα. Από την μία έχουμε έναν κόσμο εντυπωσιακό, που κρύβει τα όποια μυστικά του και τις ομορφιές του κάτω από το φως της σελήνης, με μικρές αστοχίες όμως, όπως το λανθασμένο lighting στα σημεία τα οποία θα έπρεπε να υφίσταται. Από την άλλη, οι χαρακτήρες, οι οποίοι μοιάζουν με ρομπότ, καθώς οι εκφράσεις τους, οι κινήσεις τους και γενικότερα στο σύνολο τους φαίνονται σχεδόν άψυχοι. Δυστυχώς, το κακό με αυτό είναι ότι επηρεάζει την εμπειρία σημαντικά, καθώς πολλές σκηνές στις οποίες χρειαζόταν να φανεί το συναίσθημα του χαρακτήρα αυτό χανόταν, εφόσον οι εκφράσεις ήταν σαν από muppet show, δηλαδή σχεδόν ανύπαρκτες ή τουλάχιστον μηχανικές. Κοινώς, χανόταν η μετάδοση συναισθημάτων προς τον παίχτη, επηρεάζοντας τη συμμετοχή μας στην ιστορία τους.

Ακόμη, υπήρξαν στιγμές κακής ποιότητας του ήχου, με κενά ή με λέξεις που δεν αναφέρονταν αλλά υπήρχαν μόνο στους υπότιτλους (ή το ανάποδο) και με ένα μενού το οποίο δεν ήταν τόσο εύχρηστο όσο θα μπορούσε, αφού δεν φαινόταν ακριβώς το που πλοηγούμασταν. Κάποια από αυτά διορθώθηκαν με patches μετά την κυκλοφορία του παιχνιδιού, κάποια άλλα λίγο βελτιώθηκαν, αλλά τα βασικά παρέμειναν ανεπηρέαστα. Αυτά έτυχε να είναι και τα χειρότερα όντας game breaking στην πλειονότητά τους. Υπήρξαν επίσης περιστάσεις που οι κάμερες κολλούσαν και γκρίζαρε η οθόνη με αποτέλεσμα να μην βλέπουμε τι γίνεται και να πρέπει να κάνουμε restart το παιχνίδι. Άλλες φορές το παιχνίδι αρνούταν να ξεκινήσει, μένοντας άνευ αιτίας στην αρχική οθόνη. Ευτυχώς, ήταν λίγες οι περιπτώσεις που συνέβησαν αυτά (μετρημένες στα δάχτυλα θα έλεγα), αλλά ήταν αρκετά δυσβάσταχτες και με επηρέασαν αρνητικά -αναπόφευκτα- στη συνολική εικόνα του παιχνιδιού.

Ευχαριστούμε πολύ την AVE Tech για την παροχή του review copy!

Το Vampire: The Masquerade – Swansong είναι ένα ακατέργαστο πετράδι, με μοναδικούς χαρακτήρες και δυνατές στιγμές. Με την κατάλληλη προσοχή θα μπορούσε να λάμψει, όπως αρμόζει στο σύμπαν του World of Darkness.

7.4
Μιχάλης Κωνσταντάκης's Avatar

Μιχάλης Κωνσταντάκης

Γιατί το gaming για μένα είναι μια στιγμή ηρεμίας μέσα στο χάος.