ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ελλάδα info@savethegame.gr

F1 22 | Review

Στα όρια του DNF.

Ένας από τους λόγους που η EA οδηγήθηκε πριν από περίπου ενάμιση χρόνο στο να ξοδέψει 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, ήταν η δεδομένη επιτυχία της σειράς F1. Το βρετανικό στούντιο, Codemasters εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχει εξειδικευτεί πάνω στα μονοθέσια, μεταφέροντας πιστά και αρκετά ρεαλιστικά έναν από τους πιο ιδιαίτερους θεσμούς. Για να γράψω το παρόν review επισκέφτηκα το περσινό κείμενο που είχα γράψει σχετικά με το προηγούμενο κεφάλαιο της σειράς. Κάτι που εν τέλει ίσως να με έκανε λίγο πιο αυστηρό με την φετινή προσθήκη, καθώς πριν καλά-καλά ξεκινήσουμε την ανάλυση του παιχνιδιού, διαπιστώνουμε μία έλλειψη.

Το Breaking Point αποτέλεσε πέρυσι μία από της αγαπημένες μου ιστορίες. Η φύση του αθλήματος κρύβει πολλά στο υπόβαθρο, πέρα από τους φανταχτερούς αγώνες και τις σαμπάνιες. Η αφήγηση που υπήρχε σε συνδυασμό με την αγνή ωμότητα μερικών γεγονότων, ήταν τα χαρακτηριστικά που με έκαναν να θέλω να παίξω ένα story mode σε παιχνίδι F1. Δυστυχώς όμως φέτος δεν έχουμε τη συνέχεια του, καθώς μάλλον η συγκεκριμένη προσθήκη άρεσε μόνο σε εμένα, μη συγκινώντας και τον υπόλοιπο κόσμο. Ξέρω, δεν είναι σωστό να κρίνουμε ένα παιχνίδι από τις ελλείψεις του, αλλά για αυτά που έχει. Πάμε λοιπόν να δούμε τι νέο είναι αυτό που φέρει το F1 22 και κατά πόσο αυτό κάνει σωστά τη δουλεία του αντίστοιχα.

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ FIFA

Το πρώτο πράγμα που σε καλωσορίζει στο F1 22 είναι το F1 Life. Πλέον το αρχικό μενού έχει μετατραπεί σε έναν αν μη τι άλλο πλούσιο χώρο που θυμίζει ένα μεγάλο σαλόνι. Εκεί συναντάμε το άβαταρ μας να κάθετε αναπαυτικά στον καναπέ. Ολόκληρος ο χώρος μπορεί να υποστεί διάφορες αλλαγές με βάση το γούστο μας, αλλά και με βάση το πορτοφόλι μας φυσικά (γκουχου-γκουχου). Χαλάκι, καναπές, φωτιστικό, κάδρο είναι μερικά από τα αντικείμενα που μπορούμε να αλλάξουμε. Ο χαρακτήρας μας επίσης μπορεί και αυτός να αλλάξει εμφάνιση, με μία πληθώρα από επιλογές ρουχισμού να βρίσκονται στη διάθεση μας. Τέλος, για πρώτη φορά μπορούμε να έχουμε και τα δικά μας αυτοκίνητα, επιλέγοντας μέσα από μία γκάμα supercars, τα οποία μάλιστα μπορούμε και να οδηγήσουμε είτε μέσω του νέου mode, Pirelli hot laps, είτε κατά τη διάρκεια του career mode.

Η ερώτηση που έθεσα στον εαυτό μου συνειδητοποιώντας αυτά που προσφέρει το F1 Life, ήταν κατά πόσο ήταν απαραίτητο και τι ακριβώς εξυπηρετεί. Γρήγορα διαπίστωσα πως η απάντηση είναι αρκετά εύκολη, λυτή και λακωνική. Το F1 Life δεν έχει νόημα και λόγο ύπαρξης. Δεν μπόρεσα να βρω ουσιαστική χρησιμότητα στο να μετατρέπω το μενού ενός παιχνιδιού στον ιδανικό χώρο, αφενός γιατί περνάω ελάχιστο χρόνο εκεί και αφετέρου γιατί σπάνια συγκινούμε από cosmetic items. Παρόλα αυτά το F1 Life μπορεί να μην έχει νόημα για εμένα, έχει όμως για μερικούς που εργάζονται πάνω στην ανάπτυξη παιχνιδιών, και πιο συγκεκριμένα στη δημιουργία εσόδων από τα παιχνίδια.

ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΗΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ή ΠΙΛΟΤΟΣ;

Από το πρώτο λεπτό στο F1 22 γίνεται ένας βομβαρδισμός από πληροφορίες, που προτρέπουν στην αγορά του battle pass ή βασικά του podium pass, που είδαμε για πρώτη φορά πέρυσι. Σαν να μην έφτανε αυτό, ένα ολόκληρο store γεμάτο cosmetics περιμένει υποψήφιους πελάτες, στην προσπάθεια τους να κάνουν πιο όμορφο το σαλόνι τους, τον χαρακτήρα τους ή το μονοθέσιο τους. Και όλα αυτά σε ένα παιχνίδι που ήδη κοστίζει και μάλιστα full price. Δυστυχώς η φετινή προσθήκη του F1 έρχεται να επιβεβαιώσει την θεωρία που έχω για τα microtransactions, ακόμα και όταν αυτά περιορίζονται αποκλειστικά σε cosmetics. Οι εταιρείες δεν αφοσιώνονται στο πως να φτιάξουν ένα καλό παιχνίδι, με ένα σημαντικό κομμάτι πόρων να πηγαίνει στην αναζήτηση του πως θα φτιάξουν ένα παιχνίδι που θα μπορέσει να αξιοποιήσει σωστά το store που διαθέτει, φέρνοντας παραπάνω έσοδα.

Βλέπετε, έχει περάσει τόση ώρα και σε ένα παιχνίδι που ονομάζεται Formula 1 δεν έχουμε κάνει ακόμα καμία νύξη περί οδήγησης, πιλότων, μονοθέσιων και ομάδων. Όταν η ανάγκη και η θέληση να γίνεις συνδρομητής του podium pass είναι τόσο σημαντική, η οδήγηση περνάει σε δεύτερη μοίρα. Αρκετά όμως ασχοληθήκαμε με τις απαράδεκτες κατ' εμέ πολιτικές που έχει ακολουθήσει, και ας ασχοληθούμε με την ουσία του παιχνιδιού.

ΤΟ ΚΑΛΟ ΛΙΓΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ

Το career mode έρχεται για ακόμα μία χρονιά ως ο βασικός πυλώνας του παιχνιδιού, διαθέτοντας μερικές μικρές αλλαγές. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος μπορούμε είτε να παίξουμε σε μία υπάρχουσα ομάδα, είτε να δημιουργήσουμε μία από την αρχή. Η δημιουργία ομάδας απαιτεί μεγαλύτερη ενασχόληση εκτός πίστας, αφού είμαστε υπεύθυνοι για τον συνοδηγό που θα έχουμε, τον βασικό χορηγό, την εμφάνιση του μονοθέσιου αλλά και άλλες πολλές λειτουργίες. Μπαίνοντας σε μία υπάρχουσα ομάδα όλες αυτές οι επιλογές είναι προκαθορισμένες. Η μόνη αλλά άκρως σημαντική ενασχόληση στο κομμάτι της ομάδας είναι οι αναβαθμίσεις. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα αλλά και ανάλογα με την επιτυχία των practices, διάφοροι πόροι προστίθενται στη συλλογή μας, οι οποίοι χρησιμεύουν στην αναβάθμιση των μονοθέσιων. Η συγκεκριμένη ενασχόληση είναι άκρως σημαντική, καθώς καθορίζει την θέση των μονοθέσιων της ομάδας μας σε σχέση με τα υπόλοιπα, βάση της συνολικής απόδοσης που έχουν.

Η θεωρητικά μεγάλη προσθήκη που συναντάμε στο career, είναι η δυνατότητα να τρέξουμε για πρώτη φορά με ένα supercar, σε πίστες αγώνων της F1. Οι αγώνες χωρίζονται σε διάφορες κατηγορίες και ο σκοπός είναι η αποφόρτιση από τους μεγάλους αγώνες. Αν και η αίσθηση ενός supercar είναι πολύ ωραία, δεν μπορώ να πω πως βρήκα ιδιαίτερο νόημα σε αυτό το κομμάτι, ενώ ένιωσα πως δεν έχει δοθεί και η απαραίτητη προσοχή, ώστε να υλοποιηθεί σωστά το εγχείρημα. Με τα μοντέλα των αυτοκινήτων να είναι σχεδόν αντάξια με αυτά της Formula, όμως με το gameplay να μην καταφέρνει να έχει παρόμοια τύχη, καθώς δεν υπάρχει πιστή απόκριση, δίνοντας μου μία συνεχή αίσθηση πως το αυτοκίνητο δεν τρέχει στην πιστά αλλά πατινάρει. Επιπλέον, ως οδηγός μπορείτε να δώσετε συνεντεύξεις πριν τους αγώνες, χτίζοντας την σχέση σας με τους υπόλοιπους οδηγούς και τις ομάδες. Όλα τα υπόλοιπα είναι περίπου ίδια με την προηγούμενη χρονιά, κάτι που έκανε την πλοήγηση μου αρκετά εύκολη, χωρίς όμως να μου δίνει την απαραίτητη αίσθηση της φρεσκάδας που θα ήθελα.

ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΑΡΧΟΝΤΟΥΣ

Μπορεί το F1 Life να με βρίσκει αντίθετο, μπορεί να θεωρώ τις διαφοροποιήσεις του career ελάχιστες, όμως πραγματικά ξέχασα τα πάντα μόλις μπήκα στα μονοθέσια των χιλίων αλόγων. Για ακόμα μία φορά η Codemasters διέπρεψε στον σημαντικότερο τομέα, καθώς το gameplay αγγίζει ασύλληπτα επίπεδα. Στιβαρότητα, ευελιξία, ταχύτητα, σταθερότητα είναι μερικοί από τους παράγοντες που συμβάλουν στο τελικό άκρως ρεαλιστικό αποτέλεσμα που υπάρχει. Ακόμα και υπό τον έλεγχο ενός χειριστηρίου, το αποτέλεσμα είναι αρκετά ικανοποιητικό. Οι επιλογές στο accessibility που προσφέρονται είναι αρκετές ώστε να βάλουν έναν αρχάριο οδηγό μέσα στο παιχνίδι και να το απολαύσει, όμως σταδιακά τα βοηθήματα καλό θα είναι να απενεργοποιηθούν, με την γοητεία του παιχνιδιού να κρύβεται μέσα στον ρεαλισμό που προσφέρεται αλλά και στη δυσκολία. Στον αντίποδα, οι έμπειροι παίκτες θα συναντήσουν αυτό ακριβώς που θέλουν, ένα παιχνίδι δηλαδή που αγγίζει τα όρια της προσομοίωσης.

Δεν θα μπορούσα να παραλείψω να αναφέρω τα animations αλλά και τα physics των οχημάτων. Ως άνθρωπος που αρέσκεται στο να παρακολουθεί Formula 1, βρήκα πολύ αληθοφανείς τις κινήσεις που πραγματοποιούν τα οχήματα μέσα στην πίστα. Αν κάτι όμως με εντυπωσίασε, αυτό ήταν η απόκριση των μονοθέσιων ύστερα από μία σύγκρουση. Υπάρχουν πολλά πράγματα που χρήζουν προσοχή, τόσο στο εξωτερικό περίβλημα όσο και στα μηχανικά μέρη των οχημάτων. Οι συνθήκες που δημιουργούνται ύστερα από μία πρόσκρουση, ή μία λανθασμένη επιλογή ελαστικών, ή η ύπαρξη μίας ταλαιπωρημένης μηχανής, αγγίζουν σχεδόν την πραγματικότητα, τόσο στην αντίδραση που πραγματοποιεί το όχημα όσο και στο αποτέλεσμα που θα έχει αυτό για εμάς, δυσκολεύοντας υπερβολικά το έργο μας. Μέσα σε όλα αυτά πρέπει να συνυπολογίσουμε και την πανέξυπνη A.I. που αν και παραμετροποίηση κινείται σωστά μέσα στον χώρο, μη αφήνοντας πολλά περιθώρια για προσπέραση, ενώ είναι και αρκετά επιθετική.

ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΝΑΚΟ ΜΠΛΟΥΖΑ ALFA ROMEO

Τα γραφικά είναι αυτά που καταφέρνουν να δέσουν με αρμονία όλα τα παραπάνω, αφού και αυτά με τη σειρά τους προσφέρουν ένα ρεαλιστικό οπτικό αποτέλεσμα. Είτε εκτός είτε εντός της κάθε πίστας, έχει δοθεί η απαραίτητη προσοχή ώστε να μην βγούμε ποτέ από το immersion. Τρανταχτό παράδειγμα η πλουσιοπάροχη πίστα στο Μονακό, με τα δεκάδες γιοτ να κοσμούν το μικρό λιμάνι, αλλά και τα όμορφα μεγάλα σπίτια/ ξενοδοχεία που βρίσκονται το ένα δίπλα στο άλλο, στην αφετηρία. Από την άλλη οι αντανακλάσεις είναι αυτές που έχουν λάβει ίσως και την μεγαλύτερη αναβάθμιση, κάτι που συμβάλει σίγουρα και η έλευση των καινούριων κονσολών. Ως παίκτης που παίζει multiplayer games, έκανα και εγώ με την σειρά την απόπειρα να παίξω online. Οι επιλογές που υπάρχουν στην συγκεκριμένη κατηγορία είναι ικανοποιητικές, όμως απαιτούν χρόνο και άτομα. Προσωπικά δοκίμασα περισσότερο το social play, καθώς μπορούσα να μπω κάπου γρήγορα και να παίξω έναν αγώνα. Το μεγαλύτερο αγκάθι του online προέρχεται από την κρίση των υπόλοιπων οδηγών, καθώς μία επιθετική κίνηση τους μπορεί να σε βγάλει εκτός αγώνα. Τι πιο σύνηθες να συμβεί δηλαδή. Με τα κόπων και βασάνων κατάφερνα να τερματίσω, με τις περισσότερες φορές να βγαίνω εκτός αγώνα, με έναν τυχαίο παίκτη να πέφτει είτε εκούσια είτε ακούσια πάνω μου. Αυτό δεν με προέτρεψε στο να συνεχίσω να παίζω online, όμως δύσκολα μπορώ να κατηγορήσω το παιχνίδι για αυτό, αφού δεν ευθύνεται αυτό αλλά η κοινότητα.

Ύστερα από την εξαιρετική περσινή F1 οι απαιτήσεις ήταν αρκετά υψηλές για το φετινό παιχνίδι της Codemasters. Οι νέες προσθήκες που έφερε ομολογώ πως με απογοήτευσαν τόσο στην λειτουργικότητά τους, όσο και στους λόγους που τοποθετήθηκαν. Τα supercars αν και φαίνονται εντυπωσιακά, ούτε αυτά καταφέρνουν να ενταχθούν στο DNA του παιχνιδιού, αφού όλοι μας ενδιαφερόμαστε για τα μονοθέσια, όπως είναι λογικό. Το θετικό είναι πως το career mode ακόμα και με αυτές τις μικρές αλλαγές μπορεί να σταθεί μόνο του, προσφέροντας μία ολοκληρωμένη εμπειρία ενός πιλότου της F1. Φυσικά σε αυτό βοηθάει και το gameplay που και φέτος κάνει θαύματα. Παρόλα αυτά ο εμπλουτισμός με παραπάνω modes και η στροφή 180 μοιρών από το F1 Life θεωρώ πως είναι απαραίτητα για την επόμενη κυκλοφορία. Ας θεωρήσουμε πως μερικές αποφάσεις που πάρθηκαν ήταν μία κακή παρένθεση, και ας ελπίσουμε πως στο μέλλον το F1 θα μπει και πάλι στον σωστό δρόμο.

Ευχαριστούμε πολύ τη Bandai Namco Hellas για την παροχή του review copy!

Η προσθήκη του F1 life γεννάει πολλά ερωτηματικά για τον λόγο ύπαρξης του, με το παιχνίδι να παρουσιάζεται πιο λειψό σε σχέση με πέρυσι. Το ταλέντο της Codemasters προσπάθησε να ισοβαθμήσει τις λανθασμένες αυτές αποφάσεις, χωρίς όμως να το καταφέρνει στο 100%.

7.8
Δημήτρης Μίχος's Avatar

Δημήτρης Μίχος

Μια διπολική gaming προσωπικότητα που ακροβατεί μεταξύ των multiplayer και single-player games.